Sverige-premiär för Nya Iveco Daily – framtidens transportbil

Publicerad 2014-09-25

Iveco gör en storsatsning på Lastbil 2014. Nya Iveco Daily premiärvisas på Elmiamässan

Men det är inte bara framtidens transportbil som kan beskådas i Jönköping den 20-23 augusti. Iveco visar upp hela sitt kompletta modellprogram i monter U:662. Där finns alla varianter av kommersiella fordon, från Iveco Daily i lätta segmentet - till Iveco Eurocargo (medium), och de tunga fordonen Iveco Stralis och Iveco Trakker – samtliga med Euro 6-motorer.
    

    
Iveco Daily, den starkast lysande stjärnan, den tredje generationen av det lätta nyttofordonet som efter den officiella presentationen i början av juni kommer att ha premiär inför en internationell publik. Ett fullständigt förnyat modellprogram som ligger i absoluta toppen av kategorin när det gäller volymkapacitet och lastförmåga, med komfort och köregenskaper som en personbil samt ännu lägre bränsleförbrukning. Även om 80% av komponenterna har fått nytt utförande har nya Daily behållit sin klassiska chassiram, som är dess DNA och som är en garant för styrka, flexibilitet och hållbarhet och som dessutom gör att chassina är lättare att förse med påbyggnader.
    
Den tredje generationen Iveco Daily är bättre än någonsin tack vare en perfekt blandning av tradition och innovation:
    • Ny design och interiör
    • Körkomfort i toppklass
    • Största skåpsvolymerna – upp till 19,6m³
    • Högre nyttolast och bäst vändradie i klassen
    • Lägre bränsleförbrukning – upp till 5%
    • Lägre lasthöjd och förbättrad instegshöjd
    
Iveco kommer att sätta fokus på tekniska nyheter som F1C-motorn en ny 3.0-liters Euro 6-motor.
    
Nya HI-MATIC-växellådan (kommer att levereras från 2015) och den nya Quad Leaf-fjädringen är andra tekniska innovationer från Iveco.
    
En viktig nyhet är följaktligen den nya 8-stegade automatiska växellådan HI-MATIC, som sätter en hög standard när det gäller flexibilitet, effektivitet och bränsleekonomi, förutom att den erbjuder maximal körkomfort. HI-MATIC växlar snabbare och mer precist än en erfaren förare och lägger mindre än 200 millisekunder på en växling då det krävs större acceleration. (Nya HI-MATIC-växellådan levereras från 2015 på Iveco Daily, men visas ej upp på Elmia då den inte finns i produktion ännu).
    
För att utnyttja det nya fordonets potential på bästa möjliga sätt har Iveco utvecklat en ny framhjulsupphängning som bidrar till att öka komforten och förbättra köregenskaperna och som kommer att användas som standard på både skåpbilar och chassin. Den nya framhjulsupphängningen QUAD LEAF baseras på dubbla A-armar med tvärgående bladfjädrar som ger mycket fina resultat i fråga om begränsning av mått och vikt.
    
Den rena lösningen med ”Hi-SCR only” kännetecknar hela Ivecos hela range, från 8 ton och uppåt, och är unik for rangen också på de stora lastbilarna och off-road-bilarna.
    
För Euro 6-motorerna kommer Iveco att visa upp sitt avancerade HI-SCR-system för katalytisk reduktion (High Efficiency SCR), som FPT Industrial har patent på. Denna lösning gör det möjligt att uppnå optimal förbränning inne i motorn tack vare insugning av luft utifrån och kommer att finnas på de nya Euro VI-motorer som monteras på Stralis-modellerna. Det tekniskt nyskapande HI-SCR-systemet, som skyddas av flera olika patent, är en unik lösning som inte kräver något EGR-system för recirkulation av avgaserna eller regenerering av DPF-filtret. Dessutom bidrar det till att sänka de totala driftskostnaderna. Tillsammans med optimerad aerodynamik bidrar HI-SCR till att sänka bränsleförbrukningen med ytterligare 2,33 % jämfört med den tidigare Euro V-versionen, enligt tester gjorda av det erkända tyska certifieringsorganet TÜV.
    
På mässan visar Iveco upp flera nya Iveco Daily och i medium och det tunga segmentet kan man beskåda:
    
Nya Eurocargo Euro 6 - ML160E28/P modell 16 ton, Lång hytt med högt tak, 6 cyl., 6 liter- 280 HK, 6 stegs automatiserad växellåda ”Eurotronic”, med luft på bakaxel.
    
Eurocargon i Euro 6 kännetecknas bland annat för att den har ESP som standard, från 12 ton och uppåt. Andra bra standardoptioner är: elektriskt justerbara sidospeglar, aircondition, tonade rutor, pollenfilter och lufttanka i aluminium.
    
Nya Stralis Euro 6 – AT190S40/FP-D (Distribution) – 18 ton (19 ton teknisk), Lång hytt med sovhytt, 6 cyl. 9 liter – 400 Hk, 12 stegs Eurotronic växellåda med automatisk växellåda, Full luftavfjädring.
    
Stralis i Euro 6 har en hög utrustningsnivå som standard, som bland annat omfattar: Extra dim- och fjärrljus, startspärr (Imobilizer) Ledljus, aircondition, elektriskt justerbara sidospeglar, Iveconnect 7” färgdisplay med inbyggda funktioner för Radio och multimedia, automatisk assistance-call, förberedelse för navigation och flottstyrring med allt ”hardware” inbyggt.
    
Nya Trakker (off-road) – AT410T50 för mycket krävande körningar i terräng, 4-axlad, 32 ton (41 ton teknisk), Lång hytt med sovhytt, 6 cyl. 13 liter – 500 Hk, 16-stegs Eurotronic växellåda med automatisk växling för anläggningskörning, extra kraftig flerlags avfjädringsback, Iveconnect 7” färgdisplay med inbyggda funktioner för Radio och multimedia, automatisk assistance-call, förberedelse för navigation och flottstyrring med allt ”hardware” inbyggt.
    
Den nya Trakker kännetecknas av robusthet, enkelhet och en bra framkomlighet i svår terräng, kort och gott en stark arbetshäst, som tack vare ett mycket konkurrenskraftigt pris, snabbt ger pengarna tillbaka till åkeriet.

Dela med dina vänner!